Fick en svart ljusstake i födelsedagspresent men den var så "platt-svart"! :/ Formen gick jag dock igång på! Stenhårt! Hade varit ett par dar innan och sett den sista Hobbit-filmen där Draken Smaug härjar!! ;) Såg framför mej hur en drake hukar sej fram över kanten på stakfundamentet, med svansen ringlandes runt de fyra ljushållarna!! Hur svårt kunde det vara??!!??
 
Bara att altra ljusstaken var ju ett helt kapitel i sej. Har aldrig altrat nåt förut sånt förut! Men jag hade lite mixedmedia grejer hemma så det var bara att sätta igång!
 
Här har jag kletat på "Texture Paste" och låtit det torka, sen på med vit "Gesso" och även låtit det torka. När allt var torrt tog jag fram mina "Colour Bloom"-sprayer från Prima och gick bananas på staken! Såg så himla bra ut, gick och la mej nöjd och förväntansfull... Vaknade nästa dag, visste inte om jag skulle skratta eller gråta, det såg ut som om man fiskat upp dasspapper från nåt onämnbart ställe och kletat på ljusstaken!!!! Alla vackra färger hade sugits in i "Gesson" och bara liksom bleknat bort!! Gör om, gör rätt - tog svart "Gesso" och målade över alltihopa och lät den torka i flera dagar och sprayade igen med "Precious Stone"-sprayen (Colour Bloom) i flera omgångar och lät den sen vara.
Nu ser den ut så här! Sockeln är inte nåt gjort med. Duttade på olika "Inka Golds", syns dock dåligt på bilden. Men här tänkte jag ju att Draken skulle hänga över sockeln och ha virat sin svans runt nån av stakarna... Nu börjar ni oxå se bilden framför er?? ;)
Men har man inte gjort en endaste drake i hela sitt liv så måste man ju söka information?! En helkväll på "Youtube" blev det och inspirationen spruuutade! Polymer-lera var ju det jag skulle ha!! Såg ju skitlätt ut att göra ler-drakar!! Köpte leran och började knåda, rulla och forma till en - drake??!! Fagerlund, vad svårt det var!! ...det här var det som växte fram:
 
Nu skrattar ni, va?? ;) Ja, jag med faktiskt! Draken ville bara lägga sig ner, hela tiden, så jag tänkte stötta upp den i bakbenen med ståltråd! ...sen rullade kattmatsburken över den stackars draken så den blev nästan platt... Jahapp, gör om, gör rätt...
Kom på att jag hade sett på "Youtube" folk som hade gjort Drakögon och i samma veva la en kompis ut en bild på sin ödla, just en ögonbild på ödlan och en ny idé var född!! Kan ju vara fräckt med fyra Drakögon på sockeln till ljusstaken! Kavla ny lera och så här blev första försöket på Drakögon:
 
Ni skrattar igen nu, va??!!?? Läser man illa på lerpaketet hur många grader det ska vara på ungnen så bränner man den vita leran!! Tyckte preciiis att det stod 230 Celsius!! ...det var det inte, det var Farenheiten. Så efter en 6-7 minuter började det lukta bränd plast i hela stugan! Läste på paketet igen, det skulle vara 130 grader Celsius!!! Det Vita Drakögat var brunt... Sa jag att stormen Egon härjade som värst när jag fick vädra ut oset??? ...men känner mej jättenöjd med drakfjällen!!! :) ...eftersom jag dömde ut det här exemplaret så efter jag täckt alster med "Inka Gold" Guld så kunde jag prova på ögat med orange "Stickles" och det kändes som om det funkade iallfall! Pupillen är gjord med svart "Stickles"! ...resten är bara test med färger..
Gav mej genast i kast med ett nytt öga! Jag är inte duktig på att måla och rita på frihand men ögon har jag alltid ritat i olika former! Tänkte att om jag gör ett draköga i mer den stil som jag känner till så... Som tur så fanns det en "Youtubefilm" på nåt liknande! Länkarna kommer längre ner! Nu ävvlar ska det bli ett riktigt draköga!! Så här blev den...:
 
Va?? Skrattar ni fortfarande?? ;) Bättre, men dömde även ut denna, ser ut som en mördarsnigel till ögonbrynsben! Använde den gröna "Inka Golds" här. Röd  & svart "Stickles" till ögat. Försökte göra blåa schatteringar i ögat med en blå "Stickles" men det blir för tjockt, grunnar vidare på hur man kan göra det...Fjällen är ju ävvligt snygga! ;)
Men skam den som ger sig! Har ju kommit på tanken att skicka ett draköga till kompisen och hennes härliga ungar som tack för deras tokigheter som de delar med sig av på FB och för inspirationen från deras ödla! Nya tag med leran... Mitt problem är att jag är så in i bänken otålig med vissa saker, vill se resultat NU!! Men denna gången ska jag ta mig tid! ...trodde jag! Här kommer nästa öga:
 
Men nu säger ni väl: -Ååååh??!!?? ;)
Känner mej riktigt nöjd! Men ångrar att jag inte gjorde fjäll även på denna... :/
Tyvärr så har jag plattat ut pupillen med handloven medans jag jobbade med allt det andra, den var smalare från början! Även här har jag använt "Stickles" till ögat! MEN, jag har inte varit nöjd med färgerna jag haft på de tidigare ögonen, huden runtom alltså! Här har jag gjort egen grön färg, mer drakfärg, mer djupgrön och skimrande. Tog en klutt svart akrylfärg, rejäl knivsudd med "Perfect Pearl - Festival Green" med en konstig grön färg, se nedan. Hade färgen nästan svartgrön till det ovanför ögonbrynet och spädde sen med den könstiga färgen så att den blev ljusare. Highlightade "vårtorna" med ännu mer utspädd färg! I verkligheten mer djupgrönt och skimrande!
Här gav jag mej tid att göra ögonlocken riktigt gamla, blev genast ett helt annat uttryck och djup, och lite "gammelvårtor"! I "Youtube"-filmerna använder de nån slags "solution" för att jämna ut allt, det sket jag i, ville ha mer raggig känsla på texturen, mer naturligt på en gammal drake?? ;)
 
Vi får se vilken typ av drake som hamnar på ljussstaken! ;)
 
Om ni orkar läsa vidare så visar jag lite grejer jag använt till de häringa projekten, vissa väldigt viktiga verktyg:
 
Viktigaste verktyget när man jobbar med lera! Ha, nu tror ni det är innehållet?? ;) Nope, använder den som kavel, glömde köpa riktiga kavlar när jag var hos CiliinPapers senast! ;) (Fast innehållet HAR använts till tidigare alster! ;)
Den här leran har jag använt i både svart och vit variant, finns fler sorter!
I stort sett de verktyg som jag använt till att göra allt i inlägget! De orangea är från "tonic Studios" och är jättesköna att jobba med och de rullar man med och formar leran!
Här är färgerna jag jobbat med! Gesso, Inka Golds och akrylfärg. Färgerna längst till vänster är skitskumma, används på akrylfärg, exempel så står det grön på men klämmer man ut en klutt så är den vit men blir grön när man kletar ut den, mer djup om det är svart underlag än om det är vitt underlag! Jag använde den för att ljusa upp den gröna färgen jag hade blandat till.
Men den här var ju heeelt suveräään!!! Vilken färg, vilket djup, vilket skimmer!!! Me Love!! Provade att blanda i olika andra färger, funkade varje gång!!!
 
Så, mitt första blogginlägg är till ända! Vad jag vill säga är att, ingen kan allt på första försöket, jo, ibland går det, men det ligger oftast mycket träning bakom allt det vackra som vi ser i FB-grupperna och i bloggarna!!! Jag hoppas att jag fortsättningsvis fortsätter att visa att den går allt som oftast åt skogen på det första försöket och troligen det andra men att den blir bra till slut, tills man är en "Scrappdrake"!!! ;) Hur tråkigt det än är när man gör galet, så lär man sig på det, glöm inte det, vi har alla den vägen vandrat!!! Framförallt handlar det om att hitta sin nisch, kort - all in eller CAS, mixed media osv, vilket som känns mest som "jag"! Själv håller jag på att testa, framför allt mej själv, vilket jag vill kunna alstra bäst! Mest av allt, våga prova!!! Happy scrapping!!! ;)
 
Lite länkar som inspirerat mej med drakarna:
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoppas ni vill komma tillbaka igen!! :)
 
 
Må Scrappgudarna vara med er!!! / Helena ;)
 
 
 
#1 - - Cicci:

Underbara du! Inte nog med att du gör fina saker, du är lika underhållande på nätet som du är i verkligheten eller var det tvärt om? ;-)

Svar: Tack, underbaraste Cicci, hade inte vart här utan dej!!! <3 ...det var ju "nån Scrappdrake" som påpekade att jag borde ha en blogg, går det åt h-e så skyller jag på dej! Dina ord värmer, mycket!! <3
Drakgrottan

#2 - - mormorscircus:

Hej min vän!
Gud va snygga alster du gjort! Vilken konstnär du är!

Svar: Tack Kerstin! :) ...men nån konstnär är jag nog inte, bara väääldigt nyfiken! ;)
Drakgrottan

#3 - - Susanna:

Att jag hade en sa konstnarlig faster visste jag inte om, du ar ju jatteduktig :)

Svar: Tack!! ....det är mycket du inte vet om din gamle faster!! ;)
Drakgrottan